Külkereskedelmi és turisztikai szakemberként elég sokat utaztam. A röghöz kötött gazdasági-számviteli munkatársak ezt állandóan irigyelték, bár ezt rendre költségféltésnek álcázták. Gondoltam, pont azért nem könyvelőnek tanultam, mert nem akartam egy irodában ülve leélni az életemet. Egy karrierváltás azonban új megvilágításba helyezte a dolgokat és 2020.őszén beiratkoztam az utolsó OKJ-s mérlegképes könyvelői tanfolyamok egyikére.
Mi motivált ebben? Először is szeretnék rájönni, hogy mi az a misztikus nyelv, amit a számviteli szakemberek használnak? Mely látszólag vajmi kevéssé tükrözi a tényleges üzleti folyamatokat. Másodszor: lehet, hogy vállalkozóként fogok magam is új életet kezdeni, s milyen jópofa lesz megspórolni az igencsak húzós könyvelői költségeket. Harmadszor pedig: digitális nomádként egyáltalán nem fix irodaszékhez kötött ma már ez a tevékenység sem.
Megkérdeztem anyukámat, aki szintén végzett mérlegképes könyvelői tanfolyamot a maga idejében, hogy mi kell ehhez: matematika vagy logika? Azt mondta, inkább az utóbbi. Hát jó. Ehhez képest a tanfolyam első óráján közölték, hogy szerezzünk be egy számológépet, ami hatványozásra is képes. Márpedig hatványozást matekból tanultunk, úgyhogy a dolog kezdett gyanússá válni. Egyúttal azt is jelezték, hogy a számvitel vizsgán jó, ha 10-15 % átmegy elsőre, de biztatásul annyit: aki mindig jelen van az órákon és sokat gyakorol, annak talán lehet némi esélye.
Egy jó nevű iskola képzésére iratkoztam be tehát, amit közgazdászoknak hirdettek. Közgazdász végzettségnek elfogadták a külker főiskolai diplomámat, így felmentést kaptam három modulból: jog, gazdaság és pénzügy, és így kedvezményesebb volt a részvételi díj. Ennek ellenére lehetővé tették, hogy belehallgassak ezekbe az előadásokba is. Mindez online zajlik, annak minden előnyével (maradj otthon!) és hátrányával (technikai problémákkal) együtt.
Örömmel tapasztaltam, hogy tényleg sok tudásanyag visszaköszön a főiskolai tanulmányaimból, beleértve némi marxista gazdasági alapvetéseket is. Azonban vitathatatlan, hogy van új a nap alatt, ami időnként a hallgatói kérdésekből derül ki. A valuta/deviza órán például azt vetette fel az egyik csoporttársunk, hogy a bitcoin valuta-e vagy deviza. A tanár ügyesen kivágta magát, amennyiben tisztán tőzsdei terméknek titulálta a kriptovalutákat.