A Dunakavicsok egy szakmai podcast, amelyben Kovács Balázs és Nagy-Szász István turisztikai szakemberek (foto), mint műsorvezetők az újturizmus trendjeiről beszélgetnek. Teszik ezt szakértő módon de nagyon élvezetes és könnyed stílusban. Nem korszak követő, hanem korszak alkotó adások ezek, amikből ténylegesen új és nagyon érdekes információkat lehet szerezni. A három éve futó sorozat 33. adásában – 2024. februárban – ismét komoly kutatásokon alapuló trendeket tártak fel ők ketten. Ezeket a jövőbe mutató gondolatokat foglaljuk most össze olvasóinknak, akik jellemzően az X- és Baby Boomer generáció tagjai. Mások számára is tanulságosak azonban.
Egészség felértékelődése az újturizmusban
Az egészség megőrzése mint utazási motiváció egyre fontosabb szerepet játszik az emberek életében. Az utazók nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges étkezésre, a testmozgásra és a mentális egészségre, így az egészségturizmus és rekreáció egyre népszerűbbé válik. Azok a célpontok, melyek mindezt a hagyományos keretekből kitörve, aktivitást és flow-t is biztosítva kínálják, a Covid utáni időszakban az újturizmus nagy nyertesei lehetnek.
Alterego és individualizmus
Az újturizmus világában az emberek egyre inkább arra törekszenek, hogy az utazás során egyfajta kiterjesztett valóságában mozogjanak, felébresszék magukban azt az alteregót, a legjobb énjüket, amivé mindennapjaik során is szívesen válnának. Ezért anyagi áldozatokat is készek hozni.
Rugalmasság és adaptabilitás
Az utazók egyre nagyobb rugalmasságot várnak el maguktól és az utazási szolgáltatóktól. Az utazás tervezésekor és lebonyolításakor szeretnék, ha rugalmasabbak lehetnének az időpontok, az útvonalak és az eltöltött idő tekintetében. Egyszersmind szívesen vegyülnek a helyiekkel, sőt ezt kifejezetten hozzáadott értéknek tekintik utazásaik során.
Éghajlatváltozás és „cool” turizmus
Az éghajlatváltozás hatása egyre inkább érezhető az utazási iparban is. Az emberek a forróság elől menekülve hűsölni vágynak, ami még inkább felértékeli majd a vízparti, hegyvidéki és az északi országokba irányuló turizmust. A környezettudatosabb utazási lehetőségek felfedezése egyúttal „cool”, azaz nem csak hűvös, hanem divatos is lesz várhatóan.
Fenntartható hedonizmus az újturizmus világában
Bármily ellentmondásos is, a fenntartható turizmus és a hedonizmus ötvözése egyre népszerűbbé válik. Az emberek olyan utazási élményeket keresnek, amelyek élvezetesek és a luxust sem nélkülözik. Ugyanakkor mindez lehetőleg környezetbarát és társadalmilag felelősségteljes módon váljon hozzáférhetővé.
Flow élmény
Az utazás során az emberek gyakran tapasztalják, és persze keresik is a flow élményt, amikor teljesen elmerülhetnek az adott tevékenységben vagy helyzetben. Az újturizmus trendjeinek megfelelően, az utazási élmények tervezése során egyre inkább előtérbe kerül ez az állapot, a minél magasabb szintű boldogság és elégedettség elérése, átélése.
Surprise travel
Teret hódítanak a meglepetés utazások. Az emberek keresik azokat az élményeket, amelyek meglepetést és váratlanságot nyújtanak számukra, így új kultúrák és helyszínek felfedezésére indulnak anélkül, hogy előre megterveznék az utazás minden részletét. Erre az trendre – különösen az angolszász országokban – egyre több utazásszervező iroda szakosodik. Az utastól lekérdezik a korábban már bejárt célpontokat, az érdeklődési körét és a rendelkezésre álló költségkeretet. Ezek után olyan célpontot programoznak számára, ami csak az indulási állomáson, vagy a reptéren fog kiderülni. Ezzel leveszik a döntés és a szervezés terhét az utazó válláról. Aki így olyan helyekre is eljuthat, ami eszébe sem jutott volna egyébként.
Fogyasztóvédelem és greenwashing
Az utazási iparágban a fogyasztóvédelem egyre fontosabb szerepet játszik. Az emberek környezetbarát és társadalmilag felelős szolgáltatókat keresnek. Egyúttal egyre kritikusabbak lesznek azokkal szemben, akik greenwashingot vagy fenntarthatósági szempontból kétes megoldásokat alkalmaznak. A szolgáltatóknak nem csak ígérni, de bizonyítaniuk is tudni kell az adott utazás tényleges ökológiai lábnyomát.
Rugalmas időpontokban egészségesebb étkezések
Az étkezési szokások is változnak az újturizmus újabb generációinak a körében. A félpanzió és az all inclusive lassan idejétmúlttá válik. Az emberek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az egészséges és rugalmas étkezésre, és keresik azokat az éttermeket és szolgáltatásokat, ahol nem kényszer az evés, hanem élvezet.
Mesterséges intelligencia az utazástervezésben
Az újturizmus egyik mozgatója az AI (mesterséges intelligencia), ami egyre nagyobb szerepet játszik az utazás tervezésében és személyre szabásában. Az intelligens algoritmusok segítségével az utazók egyre könnyebben találhatnak számukra megfelelő úti célokat, szállásokat és tevékenységeket. A műsorkészítők ezt horizontális trendként azonosították, mely egyre inkább támogatja majd a többi tendenciát is.
Az újturizmus legújabb trendjei összességében azt mutatják, hogy az emberek egyre tudatosabban és egyénibben közelítik meg az utazást. Az ellentmondó elvárásokat a szakemberek igyekeznek harmonizálni, és olyan kínálatot teremteni, amely ötvözi a kényelmet, a kalandot és a fenntarthatóságot.
Az adás teljes hosszában megtekinthető itt és egyúttal érdemes feliratkozni a Dunakavicsok csatornára. Ide tartozik még Kovács Balázs szakértői cikke.
A podcast világáról, benne a Dunakavicsokról itt írtunk korábban.